CityMaid Hjemmeservice AS

CityMaid Hjemmeservice ble etablert i 1987 som Norges første innen hjemmeservice og omsorgstjenester. Forretningsideen er basert på et konsept videreutviklet fra etablert virksomhet i USA og Canada. Rengjøring i private hjem, samt små og mellomstore bedrifter, utgjør i dag en vesentlig del av konseptet.

 «Systemet vi har fått utviklet hjelper oss både med å tiltrekke nye kunder og samtidig skape pålitelighet og lojalitet hos de eksisterende. Vi mener selv vi ligger foran våre konkurrenter bl.a. p.g.a. våre systemer. Vårt 10 år lange samarbeid med Avant IT har medført økt fokus på automasjon og effektivitet i arbeidshverdagen. Avant IT hevder at jobber ikke blir borte på grunn av digitalisering – det handler mer om omstilling. Vi har omorganisert bedriften vår ved å gi medarbeiderne andre oppgaver som blir viktige for å opprettholde vår posisjon i markedet. Digitaliseringen har gitt oss flere oppdrag, vi har beholdt ansatte og vi har fått flere servicemedarbeidere og i tillegg mer fornøyde kunder»

Bente Gustavsen

Øknomi og IT leder

CityMaid Hjemmeservice AS

Digitalisering av CityMaid Hjemmeservice AS

De fleste tenker renhold når de hører CityMaid. Det er riktig. De er markedsledere innen renhold, men verdibudskapet deres er at de leverer tid. For i et norsk familiehjem skal kabalen med barn, fritid og jobb, gå opp.

«Vi sier ofte at vi leverer ikke kun vask – vi leverer tid og redder ekteskap».

«Er sjefen hjemme fornøyd så er det god energi – det er det vi leverer» sier CityMaid.

«Vi leverer følelsen av å åpne døren og se et rent hjem og kvitte seg med alt stress.»

CityMaid er en seriøs aktør i et marked for renhold som sliter med 7-8 milliarder svart økonomi.

De leverer både fast vask på abonnement og engangsvask. Primært leverer de til private hjem, men har også en liten andel av bedrifter som bestiller både vask av kontor samt bestiller fast vask til sine ansatte som et ekstra gode.

Typiske kunder er barnefamilier og personer mellom 35 – 65 år. De leverer over 60.000 vask pr år og de aller fleste er fornøyde. Noen kunder tester andre leverandører, men kommer ofte tilbake p.g.a. kvalitet og pålitelighet.

«Systemet vi har fått utviklet hjelper oss både med å tiltrekke nye kunder og samtidig skape pålitelighet og lojalitet hos de eksisterende. Vi mener selv vi ligger foran våre konkurrenter bl.a. p.g.a. våre systemer. Vårt 10 år lange samarbeid med Avant IT har medført økt fokus på automasjon og effektivitet i arbeidshverdagen. Avant IT hevder at jobber ikke blir borte på grunn av digitalisering – det handler mer om omstilling. Vi har omorganisert bedriften vår ved å gi medarbeiderne andre oppgaver som blir viktige for å opprettholde vår posisjon i markedet. Digitaliseringen har gitt oss flere oppdrag, vi har beholdt ansatte og vi har fått flere servicemedarbeidere og i tillegg mer fornøyde kunder»

CityMaid mener at det å levere tjenester er fremtiden fordi folk vil ha mer tid. De ønsker å levere vask i verdensklasse og samtidig ta vare på miljøet. Derfor er bedriften Miljøfyrtårnsertifisert..

«Vi kan alltid bli bedre! Gode tilpassede IT-løsninger og en dyktig IT-partner bidrar til det.»

Livet før Microsoft Dynamics 365

Tidligere var hele kundereisen en utfordring. Behandlingen av bestillingene var manuell og svært ressurskrevende. Citymaid måtte utstede tilbud, evt. tilpasse tilbudet og så registrere ordren i produksjonsplanleggingsverktøyet. Innen kunden mottok et endelig tilbud tok det derfor lang tid. Faren for å miste et salg var stor. Tilbudet må gis mens kunden er i kjøpsmodus.

Resultat av å gå til Microsoft Dynamics 365

På www.citymaid.no fyller kunden inn nødvendig info som areal, ønskede type tjenester, frekvens for vask etc. Kunden får der og da automatisk presentert et korrekt tilbud og kan gjennomføre bestillingen med kortbetaling eller faktura. Deretter skjer det en rekke automatiske prosesser som f.eks. utsendelse av ordrebekreftelse med avtalevilkår og valgte tjenester, kunden blir opprettet i økonomisystemet og oppdraget blir overført til produksjonsplanleggingssystemet.

Ved å implementere Dynamics 365 som forretningsapplikasjon har Citymaid frigjort flere årsverk som tidligere gikk med til å utarbeide tilbud, følge opp/revidere tilbud og registrere kjøpet i produksjonsplanleggingsverktøyet, samt henvendelser om endringer på eksisterende avtaler. Kunden gjør nå alt dette selv i en brukervennlig og effektiv bestillingsløsning som fungerer både på mobil og pc.

Frigjorte ressurser brukes nå på proaktiv kundeoppfølging og mersalg til eksisterende kunder.

Undersøkelser bekrefter at self-service kunder er langt mer fornøyde enn kunder som må f.eks ringe til kundeservice og vente i telefonkø for å gjøre endringer i eksisterende avtaler.

Dynamics 365 er selve navet og back-end løsning for «alt». Her kan man konfigurere nye produkter og tidsbegrensede kampanjeprodukter, tilleggsprodukter, differensierte priser basert på tidspunkt og dager, distrikter og tjenester med beskrivende tekster. Man administrerer også kampanjer og personlige kupong/rabatt kuponger.