1. INNLEDNING
Kunden får i henhold til disse standardvilkårene en rett til å bruke Tjenesten, som gjøres tilgjengelig over internett og som et abonnement.
Med «Avtalen» menes disse standardvilkår, samt den enkelte bestilling mellom kunden og Avant IT.
Med “Tjenesten” menes de leveranser som til enhver tid fremgår av Tjenestebeskrivelsen i Legal 365 – Avant IT.
Alle henvendelser som gjelder Avtalen rettes til den person eller rolle som fremgår av bestillingen mellom kunden og Avant IT.
2. TREDJEPARTSLEVERANSER
Tjenesten er basert på Microsoft skytjenester og leveres som en applikasjon i henhold til Microsofts standardavtaleverk med tilhørende lisensoppsett og struktur. Tilgang til og bruk av Tjenesten forutsetter at kunden har kjøpt Microsoft skytjenester.
Avant IT benytter i tillegg enkelte tredjepartstjenester fra øvrige tredjeparter, som for eksempel malgenerator, SMS-utsendelser, BankID- og Vipps autentisering, kredittsjekk og BankID signering med og uten AML kundesjekkrapporter.. Ved signering av denne Avtalen samtykker kunden til at Avant IT ved behov er berettiget til å signere standardavtaler for tredjepartstjenester på vegne av kunden eventuelt at kunden inngår avtale direkte med tredjeparten ved oppstart av tjenesten levert av gjeldende tredjepartstjeneste.
Standardavtaleverk fra Microsoft og øvrige tredjeparter vil være en direkteavtale mellom kunde og tredjepart som gjelder i tillegg til Avtalen og har derfor ikke et rangforhold i forhold til Avtalen. Oversikt over tredjeparter og de til enhver tid gjeldende tredjepartsvilkår fremgår på Avant ITs hjemmeside.
Avant IT står ikke ansvarlig for tjenester levert av Microsoft og øvrige tredjeparter, men vil etter beste evne samhandle med tredjepartene for å løse eventuelle feil og problemer med tjenestene fra tredjepart og som kan påvirke stabilitet og tilgang til funksjonaliteten i Tjenesten.
3. UNDERLEVERANDØRER
Avant IT har rett til å bruke underleverandører for å oppfylle sitt ansvar i henhold til Avtalen. Avant IT har ansvar for sine underleverandører på samme måte som om gjennomføring av avtaleforpliktelsene som gjøres av underleverandører hadde vært utført av Avant IT selv. Microsoft og øvrige tredjeparter anses ikke som underleverandører.
4. DATABEHANDLING OG INFORMASJONSSIKKERHET
4.1 Behandling av personopplysninger
Ved behandling av personopplysninger skal partene rette seg etter og gjennomføre de relevante bestemmelser om personvern og informasjonssikkerhet i personvernforordningen, personopplysningsloven med forskrifter og annet regelverk som gjennomfører personvernforordningen.
I den grad Avant IT skal behandle personopplysninger på vegne av kunden, skal slik behandling finne sted i henhold til Avtalens Databehandleravtale.
For Microsoft og øvrige tredjeparter som Avant IT følger opp på kundens vegne skal tredjeparts standard databehandleravtale legges til grunn og gjøres gjeldende direkte overfor kunden som et direkte databehandlerforhold.
4.2 Kundens data
Kunden har alle rettigheter til kundens data. Avant IT har ingen rettigheter til kundens data eller deler av data utover det som er spesifisert i Avtalen. Avant IT har rett under avtaleperioden til å bruke kundens data for å levere Tjenesten til kunden. Avant IT kan samle inn informasjon om bruk av Tjenesten via automatiserte dataverktøy i den hensikt å sikre, vedlikeholde og forbedre produkter og tjenester, samt for statistikk og analyser.
4.3 Informasjonssikkerhet
Avant IT skal iverksette forholdsmessige tiltak for å ivareta krav til informasjonssikkerhet i forbindelse med gjennomføring av denne Avtalen.
Partene skal iverksette forholdsmessige tiltak for å sikre konfidensialitet av kundens data samt tiltak for å sikre at data ikke kommer på avveie. Videre skal partene iverksette forholdsmessige tiltak mot utilsiktet endring og sletting av data samt mot angrep av virus og annen skadevoldende programvare.
Hver bruker hos kunden er ansvarlig for konfidensialiteten og at påloggingsdata og annen kontoinformasjon til enhver tid er korrekt. Kunden skal informere Avant IT umiddelbart ved mistanke om bruk av uriktige påloggingsdata.
5. PRIS OG BETALINGSVILKÅR
5.1 Vederlag
Kunden skal betale vederlag med betalingsforfall og betingelser som angitt i Avant IT’s til enhver tid gjeldende prisliste. Alle priser er angitt i eksklusive merverdiavgift, miljøgebyr, skatter og offentlige avgifter, med mindre annet er spesifisert.
5.2 Prisendringer – Avant IT
Priser endres årlig tilsvarende økningen i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (hovedindeksen), første gang med utgangspunkt i indeksen for den måned Avtalen ble signert. For øvrig kan Avant IT endre priser i henhold til punkt 12.
5.3 Prisendringer – tredjeparter
Ved endringer i priser fra Microsoft eller øvrige tredjeparter hvor kunden betaler via Avant IT, vil Avant IT kreve tilsvarende prisendringer for Tjenesten.
Microsoft Azure baserte forbrukstjenester kan variere i pris pr måned avhengig av antall timer (dager) pr mnd og valutakurs mellom USD og NOK på faktureringstidspunkt fra Microsoft til Avant IT.
5.4 Fakturering
Abonnementet faktureres månedlig forskuddsvis, første gang fra det tidspunkt Tjenesten er klargjort og erklæres tilgengelig av Avant IT. Øvrige forbruksbaserte funksjoner faktureres månedlig etterskuddsvis. Betalingsbetingelse (antall dager) iht til avtale og angitt i Bestillingskjema for Tjenesten.
5.5 Tilleggstjenester og endring i antall brukere
Tilleggstjenester og endringer i antall brukere eller moduler meldes primært til support@avantit.no, sekundært til ansvarlig KAM eller konsulent. Konsulenttjenester som eksempelvis opplæring, arbeidsflyt konfigurasjon, opprette/redigere på visninger/rapporter og opprette/redigere på dokumentmaler faktureres månedlig etterskuddsvis eller etter medgått tid basert på gjeldende satser hos Avant IT.
Ved overskridelser av eventuelle estimater for tilleggstjenester faktureres videre arbeid løpende etter samme timesats. Avant IT plikter å varsle kunden i forkant av eventuelle overskridelser.
Øvrige kostnader og utgifter faktureres månedlig etterskuddsvis, med mindre annet er avtalt.
Utgifter til anskaffelser og arbeid i forbindelse med nye installasjoner og oppgraderinger av dette, samt utvidelser av programvare utover denne Avtalen, betales og faktureres etter avtale.
Ved månedlig avtale vil reduksjon i antall brukere medfører en forholdsmessig reduksjon i månedsprisen den påfølgende måneden etter at varsel er mottatt. Nye brukere i avtaleperioden belastes for full måned i den måneden de blir aktivert og gis tilgang til Tjenesten. Ved avtale om bindingstid på 12 eller 36 måneder vil bestemmelser om endring av brukere fremgå av bestillingen.
5.6 Forsinket betaling
Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter i samsvar med den til enhver tid gjeldende prosentsats etter lov om forsinket betaling.
6. RETTSLIGE KRAV
Hver av partene har ansvar for å følge opp sine respektive plikter i henhold til rettslige krav som gjelder parten selv og partens virksomhet.
7. TAUSHETSPLIKT – BEDRIFTSHEMMELIGHETER
All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen skal behandles konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen part.
En part kan dog gjøre slik informasjon tilgjengelig for utenforstående, dersom den allerede var kjent for parten på det tidspunkt informasjonen ble mottatt uten forpliktelse om konfidensialitet, er eller blir alminnelig kjent på annen måte enn ved feil begått av en av partene, eller mottas fra andre på rettmessig måte uten forpliktelse om konfidensialitet.
Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt i henhold til lov eller pålegges av kompetent domstol. Parten som mottar slike henvendelser skal rette denne videre til den parten informasjonen berører, eventuelt at parten varsles før slik informasjon gis, med mindre regelverket er til hinder for dette.
Partene kan også overføre informasjon til utenforstående i den utstrekning dette er nødvendig for gjennomføring av Avtalen, forutsatt at slik annen mottager av informasjon pålegges en plikt til konfidensialitet slik det fremgår av dette punkt.
Bestemmelsen i første avsnitt er ikke til hinder for at partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen.
8. OPPHAVS- OG BRUKSRETT
8.1 Generelt
Hverken kunden eller Avant IT skal anses for å ha overdratt opphavs- eller eiendomsrett til den annen part, med mindre dette følger eksplisitt av Avtalen.
Avant IT beholder eiendoms- og opphavsrett til de konfigureringene som Avant IT utfører i Tjenesten. Kunden får bruksrett som beskrevet i punkt 8.2 under.
8.2 Kundens bruksrett
Kunden får i avtaletiden en begrenset, oppsigelig, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar rett til å bruke Tjenesten og kundetilpasninger i samsvar med Avtalen for kundens interne forretningsvirksomhet mot betaling av avtalt vederlag.
Bruksretten gjelder det antall brukere som kunden til enhver tid har kjøpt abonnement for.
Bruksrett gis til navngitte og personlige brukere og kan ikke deles med andre. Brukerkontoen opprettes og administreres av kunden. Avant IT forbeholder seg retten til å kontrollere antall brukere for å verifisere at vederlaget er i samsvar med Avtalen med hensyn til antall brukere. Avant IT skal gi rimelig varsel om slike revisjoner og vil utføres med minst mulig forstyrrelser for kunden.
9. RETTSMANGEL
Dersom Avant IT ved leveranse av Tjenesten krenker opphavsrett eller andre immaterielle rettigheter som tilhører andre, er Avant IT forpliktet til å skaffe den rettigheten som mangler, eller å skaffe kunden minst likeverdig Tjeneste på annet vis. Dersom ingen av disse alternativene etter Avant IT’s mening med rimelighet kan anvendes, kan Avant IT kreve at de tjenester som strider mot tredjemanns rettigheter opphører samtidig som det løpende vederlag reduseres forholdsmessig. Kunden har ikke rett til å gjøre noen andre krav gjeldende i disse tilfeller.
Dersom tredjepart gjør gjeldende mot kunden at Avant ITs leveranse av Tjenestene medfører rettsmangel, skal kunden snarest mulig skriftlig informere Avant IT. Avant IT skal for egen regning håndtere kravet og holde kunden skadesløs. Kunden skal i rimelig utstrekning bistå Avant IT med dette.
Det som angis ovenfor skal ikke gjøres gjeldende dersom kunden har brukt Tjenesten i strid med Avtalen eller dersom krav oppstår på grunn av modifisering, integrering eller kundetilpasning av Tjenesten som ikke er utført av Avant IT.
10. FORCE MAJEURE
Dersom Avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, krig, opprør og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av partene kan imidlertid si opp Avtalen med en måneds varsel dersom force majeure tilfellet gjør det særlig byrdefullt for vedkommende å opprettholde Avtalen.
11. ANSVARSBEGRENSNING
Om Avant IT holdes ansvarlig for betaling av erstatning til kunden som et resultat av brudd på Avtalen, skal slik erstatning under ingen omstendighet inkludere erstatning for indirekte tap eller følgeskade av noe slag, inkludert, men ikke begrenset til all tap av data, tap av produksjon, tap av inntekt eller gevinst, tredjeparts krav eller myndighetsbeslutning.
Samlet erstatning kunden kan kreve i avtaleperioden er begrenset til et beløp som tilsvarer abonnementsvederlaget kunden har betalt de siste 6 månedene før reklamasjonsdato. Dersom Avtalen ikke har løpt i 6 måneder før reklamasjonsdato, er samlet erstatningsbeløp kunden kan kreve begrenset til et beløp som tilsvarer det beløp Avant IT allerede har fakturert for abonnementene, oppjustert til 6 måneder.
Ansvarsbegrensningen ovenfor gjelder ikke ved skader forårsaket av grov uaktsomhet eller forsett.
12. ENDRINGER
Avant IT har rett til å foreta endringer i Tjenesten og vilkår. Likeså kan Avant IT gjøre endringer i priser- og prisstruktur utover ordinær indeksregulering. Kunden skal varsles på hensiktsmessig måte, og senest tre (3) måneder før endringen trer i kraft.
Ved endring i Tjenesten, priser/prisstruktur og vilkår, kan kunden si opp Avtalen uten ekstra kostnader med virkning tidligst fra det tidspunktet endringen trer i kraft.
13. VARIGHET OG OPPSIGELSE
Avtalen trer i kraft den dato den er undertegnet av Partene eller på det tidspunkt kunden har tatt Tjenesten i bruk.
Kunden kan si opp Avtalen med en måneds varsel, og Avant IT kan si opp Avtalen med 12 måneders varsel, regnet fra og med utløpet av kalendermåneden oppsigelsen fant sted, med mindre det er inngått avtale om bindingstid på 12 eller 36 måneder. Ved avtale om bindingstid vil bestemmelser om varighet og oppsigelse fremgå av bestillingskjemaet.
Ved avslutning av avtalen, uansett årsak, skal Avant IT som del av ytelsen stille nødvendige tjenester til rådighet i avslutningsperioden og samarbeide med eventuell ny leverandør, slik at nødvendige handlinger kan gjennomføres med minst mulig forstyrrelser for kundens virksomhet.
Avant IT skal også yte konsulentbistand til datakonvertering dersom nødvendig. Datakonvertering kan enten utføres ved bruk av API til Tjenesten eller ved Excel data eksport.
Kunden plikter å betale vederlag for slike ytelser i henhold til Avant ITs timesatser.
Varighet og oppsigelse av tredjepartsleveranser følger den til enhver tid gjeldene standardavtale fra tredjepart.
14. ØVRIGE BESTEMMELSER
14.1 Bruk av Tjenesten
Kunden er ansvarlig for å bruke Tjenesten som foreskrevet i Avtalen og de til enhver tid gjeldende retningslinjer. Avant IT er ikke ansvarlig for kundens bruk av Tjenesten som skjer på kundens eget ansvar.
14.2 Overdragelse
Kunden har ikke rett til å overføre eller overlate, helt eller delvis, Avtalen til tredjepart (inkludert, men ikke begrenset til ved fusjoner og fisjoner, konkurser, endring av eierforhold eller kontroll, eller til tilknyttede bedrifter) om ikke skriftlig godkjenning innhentes fra Avant IT før dette skjer. Godkjenning kan ikke nektes uten saklig grunn.
14.3 Markedsføring
Partene kan benytte Avtalen til referanseformål. Partene forplikter seg til å ikke benytte Avtalen i øvrig markedsføring uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra den annen part.
14.4 Konkurs, m.m.
Hvis det i forbindelse med en av partenes virksomhet åpnes gjeldsforhandlinger, akkord eller konkurs, eller annen form for kreditorstyring gjør seg gjeldende, har den andre parten rett til å si opp Avtalen med øyeblikkelig virkning, såfremt ikke annet følger av ufravikelig lov.
14.5 Lovvalg, tvister og verneting
Avtalen skal fortolkes i samsvar med norsk rett. Eventuelle tvister mellom partene om forståelsen av denne Avtale skal søkes løst gjennom forhandlinger. Avant ITs forretningsadresse utgjør avtalt verneting.
KONTAKT
Telefon: 23 33 89 99
E-post: salg@avantit.no
Generelt: post@avantit.no
Org. Nummer:
NO 983 591 744 MVA
ADRESSER
Besøkadresse:
Alf Bjerckes vei 10, 0582 OSLO
Lageradresse:
Alf Bjerckes vei 14, 0582 OSLO
KONTAKT
Telefon: 23 33 89 99
E-post: salg@avantit.no
Generelt: post@avantit.no
Org. Nummer: NO 983 591 744 MVA
ADRESSER
Besøkadresse: Alf Bjerckes vei 10, 0596 OSLO
Lageradresse: Alf Bjerckes vei 14, 0596 OSLO
Postadresse: PB 132 Kalbakken, 0902 OSLO