Hvordan Data Science endrer landskapet for webapplikasjonsutvikling

Webutvikling går gjennom en betydelig revolusjon som skyldes økt bruk av data science. Hittil har utviklerne laget webapplikasjoner basert på fokusgrupper, spørreundersøkelser og kvalifisert gjetning rundt brukernes behovet og ønsker. Den gamle måten å jobbe holder ikke mål lenger og inkluderer ikke innspill fra et statistisk signifikant antall brukere.

Dette holder på å endre seg nå på grunn av et enormt antall bytes data er tilgjengelig fra f.eks IoT (Internet of Things). Brukerdata, som er tilgjengelig på grunn av konstant tilkobling til internett og samtidig at internett er lett tilgjengelig, gir strategisk innsikt som organisasjoner kan bruke.

Webutviklingselskaper har begynt å bruke AI – kunstig intelligens – for å finne mening og mønstre i datasettene og implementerer funnene inn i webapplikasjoner, allerede på designstadiet. Slik kan organisasjoner se på brukeratferd og brukerbehov for sine målgrupper og lage strategier for mersalg og kostnadsbesparelser.

Hvordan data tvinger endringer i softwareutvikling

Utviklere koder og tilpasser eksisterende moduler pr i dag for å utvikle webapplikasjon som tilfredsstiller predefinerte kravspesifikasjoner.

Deep Learning vil endre på dette for alltid.

Utviklere vil ikke lenger bestemme hva går hvor, f.eks i en webapplikasjon meny. Analyserte data fra lignende webapplikasjon kan foreslå hva som er viktig for brukerne og hva som burde prioriteres. Dette er et steg fremover fra Google autocomplete (autofullfør) – som blir brukt flittig.

Ny versjon – oppdatering

Oppdateringer og oppgraderinger av webapplikasjon kommer til å bli diktert av data, ikke basert på intuisjon og tilbakemeldinger av fokusgrupper. Brukere kommuniserer ønskene deres enten ved interaksjon med webapplikasjonen eller online på sosiale medier og forumer. For at dette skal være noe av nytteverdi for utviklere så bør de sanke begge typer datastrøm og konvertere det til verdifull innsikt.

Nvidias visepresident og daglig leder Jim McHugh foreslår at oppgradringer ikke vil bli prioritert av strategiledelsen men vil komme naturlig fra data. Machine Learning (maskinlæring) algoritmer vil bli smarte da det er mer data for trene datasettene. Når dette skjer så vil nye versjoner gitt ut.

For eksempel – en ny versjon av en chat bot vil oppgraderes fortløpende basert på brukergenerert interaksjon for å få svar på spørsmål som ikke ble besvart på en tilfredsstillende måte.

For slike oppgraderinger kreves det ny kompetanse fra utviklere.

Hvordan data påvirker utviklernes arbeidsmodus

Siden arbeidsmodusen til utviklerne endrer seg drastisk, frykter mange webapplikasjonsutviklere for jobben sin i de kommende årene. Derimot vil det ikke bli lavere etterspørsel etter utviklere men det vil være etterspørsel etter for en annen type kompetanse. Behovet for programmerere og kodere vil være høyere enn noensinne i tiden som kommer og de må nok oppgradere ekspertisen sin til å inkludere data science og data analyse på repertoaret sitt.

Webutvikling handler ikke bare om å skrive kode men mer om strukturering av data, vaske dataene, kurere data og at dataene er klar for å lære opp algoritmer. Denne ekspertisen er veldig forskjellig i forhold til hva objekt orientert og webprogrammering handlet om for et tiår tilbake. Progresjon og fremgang er gitt realitet i denne industrien. Trenden er Python scripting og data analyse i R og Matlab.

Kodebasen vokser med tiden så kan det bety slutten på en æra ( slik vi er blitt vant til. Vi må tenke nytt – akkurat slik vi måtte når jordbruk var vår viktigste kilde for inntjening og industrien kom og truet vår overlevelse. Vi overlever nok – vi må bare tenke nytt og utnytte teknologien til vårt beste – akkurat som vi gjorde med industrien.

Roboter vil ha tilgang til all bitene og modulene for å bygge programmer selv – så hva skal vi bruke tiden på?

Hva kan datadrevne webapplikasjoner tilføre?

Ved å tolke data så kan organisasjoner få en konkurransefordel men i fremtiden vil ikke dette være den største prioriteten.

Det er flere områder hvor data science kan ha en stor påvirkning, som produktivitet, effektivitet og personlig tilpasning.

Produktivitet og virtuelle assistenter

Webapplikasjoner som kan huske våre preferanser og hjelpe og å starte der vi slapp på en oppgave – kan spare oss for tid og energi. AI kan lære om og tolke våre kjøpsvaner, tidsbruk og livsstil. Tallknusing på tillært data og mønstre skaper algoritmer som tilbyr personlig tilpassede råd og forenkler våre valg.

Slike webapplikasjoner har potensial for å bli en type personlige assistenter, tillitsfulle samarbeidspartnere, intelligente databaser og smarte oppbevaringssteder. Noen webapplikasjoner gir deg varsel om viktige oppgaver, identifiserer gap i arbeidsplanen din som du kan bruke til din fordel. Eller webapplikasjonen kan hjelpe deg til å fjerne dårlige vaner som å utsette ting.

Forbedret personlig tilpasning

AI webapplikasjoner vil snart være ved din side som trofaste assistenter og de kan også ha kunnskap om deg bedre enn dine venner og familie. Allerede i dag kan smarttelefonen vår gi oss fabelaktige råd basert på gelocation, tidligere likes og interaksjon med spesielle merkevarer.

Akkurat som Netflix og Amazon, anbefalingssystemer kan brukes i andre webapplikasjoner som trenger tilpasset respons overfor brukerne.

Dette er ikke bare den neste kjepphesten i en konsumorientert verden men en generell retning for webapplikasjonsutvikling. De nye smarttelefonene, som iPhone X og Galaxy S8, kommer allerede med innebygget støtte for AI.

Så hva tror vi blir konsekvensene?

Endringene som er blitt trigget ved bruk av data science i webapplikasjonsutvikling vil ha konsekvenser for brukere og utviklere. Cookies som er lagret i browseren, og annen data som blir gitt av brukerne basert på web sesjonene – blir hintene om preferanser og tilpasningene som webapplikasjonen trenger basert på brukerinteraksjon.

For utviklere kan samme data være primærkilden for oppgraderinger og forbedringer. Hastighet, pålitelighet og funksjonalitet vil fortsatt være viktig men til forskjellen fra tidligere, så vil brukerdata påvirke implementering av design og funksjonalitet mer og mer i webapplikasjonene.

Ønsker å du vite mer om Python, data science, big data, kunstig intelligens (AI), maskin læring (machine learning) så ta kontakt med meg på sukhvinder.singh@avantit.no

Vi deler gjerne vår domenekunnskap rundt disse områdene.

Avant IT er et fremtidsrettet teknologiselskap som skreddersyr løsninger for deg og ditt selskap.

Våre fokusområder består av:

  • Microsoft Dynamics 365 og custom utvikling
  • Software Utvikling
  • Skydrift – Azure
  • Microsoft Office 365
  • Print & Dokumentstyring

samt tilhørende Service & Support rundt disse områdene.

Våre utviklere og konsulenter har lang og bred erfaring i å skreddersy Dynamics 365 (CRM) etter ditt behov. Dette gjelder for alle bedrifter som har et behov innenfor salg, markedsføring, kundeservice, feltservice, prosjektstyring – eller rett og slett en kombinasjon av disse. Vi har også meget god erfaring med integrasjoner mot diverse ERP systemer, som blant annet Visma Global, Visma Lønn, 24 Seven Office og Uni Micro for å nevne noen.

I tillegg til disse ERP integrasjonene har vi flere ulike moduler som vi inkluderer i våre skreddersydde forretningssystemer for våre kunder.

Vi leverer i dag innovative løsninger innenfor våre fokusområder til kunder spredt rundt i Norden. Som en dedikert Microsoft Gold partner jobber vi kontinuerlig med å utvikle innovative løsninger for å imøtekomme våre kunders behov og ønsker.