Digital Markedsføring – en viktig understrategi for digital transformasjon

Vi pleier å si her hos oss på Avant IT at digital markedsføring er den siste mila innen digital transformasjon for organisasjoner.

For å levere en god kundeopplevelse så er det å være tilstede i flere kanaler den beste veien å gå. Ved å ha digital tilstedeværelse via portaler og apper kan bedrifter nå massene og samtidig få et personlig forhold til kundene.

Historikk og kontekstuell bevissthet, som vi kan få via analyse og big data, hjelper oss til å lage en veikart for strategi og lage riktige kjøperprofiler.

Derfor har organisasjoner rundt om i verden aggressivt begynt å implementere strategier for å integrere digitaliseringen inn i organisasjonens DNA.

En av de første stegene for den digitale reisen er å forbedre posisjonen i søkeresultater ved å bruke SEO (søkemotoroptimalisering). Dette er en måte å ligge noen steg foran konkurrentene i markedet og for at dette skal skje så må strategien legges til rette. Det handler om å være på toppen blant et stort publikum og sette mål i riktig retning for å holde på posisjonen.

Vi må bli digitale for å kunne selge – det er e-handels giganter, som Alibaba og Amazon, gode beviser på. Så la oss tenke at det ikke var noe som het digitalisering og selskaper som Alibaba og Amazon ikke fantes, da ville heller ikke komforten med å kjøpe varer fra sofaen og få de levert på døra være en realitet.

Det er viktig at en du som en bedrift velger riktig partner for digital markedsføring og optimalisering fordi det er ikke en enkel oppgave å være på toppen i søkeresultater. Det må kontinuerlig oppdateringer til for å være søkbar og synlig.

“Hvis ikke du er en del av den digitale transformasjonen da er du ute av gevinstrealiseringen i den digitale arenaen.”

Alle merkevarer har behov for tjenester innen digital markedsføring i dag – for å sikre sin posisjon. Hvis merkevarene ignorer denne satsningen så vil de tape terreng i forhold til de som satser på implementere teknikkene.

Så i tillegg til å markedsføre produktene sine i de tradisjonelle kanalene, som TV, annonsering eller bannere, må bedriftene investere i digital markedsføring for å styrke sin posisjon og omdømme.

Hvorfor er digital markedsføring så viktig?

Digital transformasjon har åpnet mange dører for småbedrifter.

Den største utfordringen for småbedrifter er å nå sin målgruppe – å nå den kan bli en kostbar affære. Her spiller digital markedsføring en viktig rolle da småbedrifter kan markedsføre sine produkter digitalt til store geografiske områder med en målrettet strategi.

Løsninger innen digitale markedsføring høyner konverteringsraten og det samme skjer ved å ha solide og raske kommunikasjonskanaler til sluttkunden. Konverteringsraten måler andelen av prospekter som blir konvertert til leads og abonnenter og som igjen blir konvertert til betalende kunder av produkter og tjenester.

Bedrifter som implementerer løsningen for SEO, markedsføring i sosiale medier og email markedsføring får høyere konverteringsrate på grunn av de sterke kommunikasjonsnettverkene.

Digital markedsføring byr på mange muligheter for merkevarebygging

Merkevarebygging er en kombinasjon av fysisk materiell og immaterielle verdier. Målet for å ha tilfredse kunder er å bygge et godt omdømme. Å kun selge produkter og tjenester er ikke nok. For høyere kundetilfredshet må bedrifter også levere gode kundeopplevelser og møte deres forventninger, ikke bare når kunden kjøper men også hele tjenestens livssyklus. God og effektiv kundeservice er et nyttig verktøy for dette og helst i digitale kanaler som sosiale medier og email markedsføring. Live chat er viktig hvor kunden kan få svar raskt på sine forespørsler.

Positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder øker konverteringsraten og tiltrekker nye kunder.

Mobil tilgjengelighet av digitale produkter og tjenester for digital transformasjon

Evolusjonen av smarttelefonene har endret bildet for hvordan vi lever våre liv. Bedrifter som har en app hvor kunden kan ha rask og enkel tilgang til tjenester og produkter stiller seg styrket i konkurransen om kundene. Gjennom en slik kanal kan bedrifter ha konstant kontakt med kunden og oppdatere dem og også få forslag til hva de trenger.

Hvis du vet hva kunden din trenger da har din bedrift verden for sine føtter.

Høyere ROI ved å bruker tjenester for digital markedsføring

Bedrifter bruker en rekke forskjellige sosiale medier for å trenge inn i markeder og øke rekkevidden for sine produkter og tjenester. SEO – søkemotoroptimalisering er en populær teknikk for å nå et publikum med stort antall. Hvilken pakkeløsning du vil bruke for digital markedsføring avgjøres kun av ditt budsjett. En liten investering kan gi store resultater for å ha interaksjon med de riktige kundene. Google Analytics, web analyser vil jeg deg riktige tall for din ROI (return on investment).

Så sørg for at ditt produkt, tjeneste og tilhørende kommunikasjonskanaler er integrert i din satsning for digital transformasjon – helt fra begynnelsen.

Ønsker du å høre mer om våre løsninger og tjenester innen digital markedsføring så ta kontakt med meg: sukhvinder.singh@avantit.no

Avant IT er et fremtidsrettet teknologiselskap som skreddersyr løsninger for deg og ditt selskap.

Våre fokusområder består av:

  • Microsoft Dynamics 365 og custom utvikling
  • Software Utvikling
  • Skydrift – Azure
  • Microsoft Office 365
  • Print & Dokumentstyring

samt tilhørende Service & Support rundt disse områdene.

Våre utviklere og konsulenter har lang og bred erfaring i å skreddersy Dynamics 365 (CRM) etter ditt behov. Dette gjelder for alle bedrifter som har et behov innenfor salg, markedsføring, kundeservice, feltservice, prosjektstyring – eller rett og slett en kombinasjon av disse. Vi har også meget god erfaring med integrasjoner mot diverse ERP systemer, som blant annet Visma Global, Visma Lønn, 24 Seven Office og Uni Micro for å nevne noen.

I tillegg til disse ERP integrasjonene har vi flere ulike moduler som vi inkluderer i våre skreddersydde forretningssystemer for våre kunder.

Vi leverer i dag innovative løsninger innenfor våre fokusområder til kunder spredt rundt i Norden. Som en dedikert Microsoft Gold partner jobber vi kontinuerlig med å utvikle innovative løsninger for å imøtekomme våre kunders behov og ønsker.