Bør din bedrift ta i bruk Progressive Web Apps?

Hva er Progressive Web Apps?

Hvordan hjelper Progressive Web Apps bedrifter med vekst?

Hvorfor er Progressive Web Apps hot akkurat nå?

Hva er vår konklusjon?

Pirret det nysgjerrigheten din? Da er det bare å fortsette å lese.

Progressive Web Apps are just websites that took all the right vitamins.

Så hvordan kan progressive apper hjelpe bedrifter med en forbedret kundeopplevelse?

Jeg skjønner hvis det er utmattende å holde tritt med alle de nye teknologiene og metodene som alle bør investere i. Men det er noe du bør få med deg – så les videre.

En av de nyeste teknologien som bør utforskes er Progressive Web Apps – fortkortet til PWA i denne artikkelen.

La oss si at du har en nettbutikk som skal selge vesker og pledd laget av resirkulert plast. Da trenger du en nettside, en app eller noe tilsvarende som skal hjelpe deg å selge varene dine.

Hovedmålet til enhver organisasjon er å øke omsetning og kundemasse. Spesielt ønsker gründere og start-ups å kapre markedsandeler tidlig på nye ideer og løsninger.

Direktøren hos IBM, Ginni Rometty, har sagt; «Den eneste måten du kan overleve på er å transformere deg og din organisasjon for å tilpasse deg. Det er denne ideen om stadig transformasjon som gjør din bedrift innovativ».

Det innovative start-ups er flinke til er at de overfører ideene sine til apper og nettsider som løser et eksisterende problem. Det er viktig for dem å fange publikums interesse så tidlig som mulig. Men å fange publikums interesse gjennom riktige kanaler er vel så viktig.

Du kan ikke få kunden eller brukeren, konsekvent til å bruke en middelmådig app eller en nettside. En knakende god kundeopplevelse er helt essensiell og dine kunder og brukere er de som har den avgjørende stemmen: de er fremtiden for din bedrift og du må gjøre alt det du kan for å levere en førsteklasses service.

Så hvilken løsning bør din bedrift velge i disse masete teknologitider?

Vi tror vi har et godt tips til deg; gå for PWA – progressive web apps.

Ja vi vet at det høres litt fancy og nymotens ut og PWA er fremtiden for både web og apps. PWA kombinerer det beste fra begge verdener og gir deg en unik opplevelse av en app PÅ web:

  • PWA laster inn raskt – selv på sensitive og svake nettverk
  • Sender push meldinger
  • Har fullskjermsvisning
  • Den oppleves som en app
  • Du kan ha ikon på Hjem området på mobilen din.

Eksempel: Appsco.pe

La oss ta en titt på statistikk for hvordan PWA kan bli en fordel – istedenfor en «bare den hotte og siste teknologien som vil viskes ut etter en stund – til en ny en kommer».

Etter at Garabarinos laget en PWA:

  • økte de konverteringsraten sin med 27%
  • fikk 13% mer gjenbesøk
  • økte sidevisningene med 35%
  • reduserte med 9% fluktfrekvens

På The Washington Post:

  • tar nettsiden 400 millisekunder å laste inn
  • det er 88% forbedring på ytelse i forhold til deres tradisjonelle mobile nettsider

I 2017 lastet brukere ned cirka 178 milliarder mobile apper på deres enheter

og det er prosjektert at disse tallene vil bare øke.

I 2022 forventes det at det kan bli rundt 260 milliarder nedlastninger.

I gjennomsnitt så sørger PWA for økning av tidsbruk på nettsidene med 137% sammenlignet mot mobile nettsider

Dette er bare en liten knippe med statistikk som viser effektiviteten av PWA. Det er stadig utvikling innen PWA og tar mer og mer over rundt brukeratferden på nett.

Hvorfor er PWA i skuddet akkurat nå?

Tenk deg at du er på en lokasjon hvor dekningen for nett er dårlig og på grunn av dette så får du ikke brukt en viktig app. En PWA er en webapp som fungerer perfekt selv under dårlige nettforhold. Den vil fungere akkurat som en mobil app og bruker 5 ganger så lite data samtidig som den gir den en imponerende brukeropplevelse.

Populariteten til PWA skyldes at kundene føler at de blir tatt vare på og bedrifter ønsker jo fornøyde kunder. Kunder som bruker mobile enheter mens de tar kjøpbeslutninger så leverer PWA til kundenes forventning til service.

Så hva er egentlig en PWA og hvordan virker det?

PWA er en utvidet versjon av native apps

Den gir deg som bruker den samme følelesen av å bruke en native app, du kan få push meldinger, de er responsive og alt skjer gjennom din browser. Man trenger ikke å installere appen på enheten din og slik sparer du mer plass og du får et ikon på Hjem-området ditt for kjapp tilgjengelighet.

Hvordan kan din bedrift bruke PWA for vekst?

Enhver bedrift trenger software, en nettside og en kompatibel native app for å støtte driften. Utfordringen er å få alt til å kommunisere sømløst. Ikke minst er utgiftene høye med å utvikle, rulle ut og vedlikeholde alle elementene individuelt.

PWA er enkelt. Det tar mindre tid å utvikle, rulle ut og vedlikeholde. Bedrifter vinner ikke bare på det økonomisk men også responstiden på forespørsler via en PWA sørger for å gi kunden raske svar på forespørsler.

Større rekkevidde for å nå kunder

Et interessant aspekt rundt PWA er at PWA er kompatibelt på alle plattformer. Bedriften din trenger ikke å bekymre deg over om kunden bruker iOS eller Android. Denne plattformfriheten resulterer i at du når et større publikum og konsumentene kan få tak i dine tjenester og produkter fra overalt – virtuelt sett.

Økte muligheter for markedsføring

PWA åpner nye dører som kanal for markedsføring. Bedriften din kan bli mer kreativ for å nå dine kunder som igjen fører til økonomisk vekst. Du kan for eksempel bruke push meldinger for å berike kundeopplevelsen ved de får tilpassede tilbud eller nyheter som gjelder din bedrift eller bransje.

PWA kan være avgjørende for startups

For start-ups er PWA en velsignelse – en rask og mindre ressurskrevende løsning sørger for at for at konverteringen skjer raskt:

  • Offline tilgang
  • Push meldinger
  • Raskere innlasting av sider
  • Ikonet på Hjem-området

alt dette er en «Game Changer» på godt techno-språk.

Kanskje det beste eksemplet på suksess med PWA er Twitter

Twitter Lite PWA ble den offisielle mobile nettsiden i April 2017. Data-cachingen og mindre størrelse på data resulterte i:

  • 75 % flere tweets
  • 20% nedgang i fluktfrekvens
  • 65% økt engasjement pr side pr sesjon

PWA sørger for gjenbesøk av brukere

53% flykter fra en mobil nettside som tar mer enn 3 sekunder å laste inn. Det samme gjelder native apps og PWA er svaret på denne problestillingen.

Konsumentene liker å holde seg oppdatert om produkter, poster og nyheter uten for mye kluss i bruk. Push meldinger er en funksjon i PWA som får brukere til å besøke hjemmesiden din igjen.

Spør deg selv: Hva ville du lest raskest? En bedrifts nyhetsbrev? Eller blir du mer nysgjerrig på en push melding?

Konklusjon

PWA er fremtiden mener vi. Nå som du har fått en oversikt på hvordan PWA kan øke kundeengasjement, salg og synlighet – har du investert in PWA?

Hvis ikke så er det på tide på å vurdere det.

Vi har selv utviklet PWA for våre kunder i Dynamics 365 interface.

Ønsker du å høre mer om det – ta kontakt med oss.

Avant IT er et fremtidsrettet teknologiselskap som skreddersyr løsninger for deg og ditt selskap.

Våre fokusområder består av:

  • Skydrift – Azure
  • Microsoft Office 365
  • Microsoft Dynamics 365 og custom utvikling
  • Software Utvikling
  • Print & Dokumentstyring

samt tilhørende Service & Support av disse områdene.

Våre utviklere og konsulenter har lang og bred erfaring i å skreddersy Dynamics 365 (CRM) etter ditt behov. Dette gjelder for alle bedrifter som har et behov innenfor salg, markedsføring, kundeservice, feltservice, prosjektstyring – eller rett og slett en kombinasjon av disse. Vi har også meget god erfaring med integrasjoner mot diverse ERP systemer, som blant annet Visma Global, Visma Lønn, 24 Seven Office og Uni Micro for å nevne noen.

I tillegg til disse ERP integrasjonene har vi flere ulike moduler som vi inkluderer i våre skreddersydde forretningssystemer for våre kunder.

Vi leverer i dag innovative løsninger innenfor våre fokusområder til kunder spredt rundt i Norden. Som en dedikert Microsoft Gold partner jobber vi kontinuerlig med å utvikle innovative løsninger for å imøtekomme våre kunders behov og ønsker.